14 februari 2017

Wat zijn fans nu eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk?

Wat zijn fans nu eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk?

De #Fancreators van dmdesk starten vanaf deze week met bloggen. Regelmatig komt een van ons aan het woord met een persoonlijk verhaal. Maar wel een persoonlijk verhaal met onze passie in het achterhoofd, marketing & communicatie: mooie dingen maken voor en met onze fans. Aan mij de eer om af te trappen en uit te leggen wat fans eigenlijk voor je merk kunnen doen!

Waarom moet je eigenlijk fans hebben?

Het woord is hierboven al een paar keer gevallen: fans. En dat is niet voor niets. Bij dmdesk geloven we namelijk dat het voor een bedrijf belangrijk is om een flinke fanschare te hebben. Fans zijn A-klanten, Plusklanten, Topklanten. Of hoe je het ook maar wilt noemen. Wij noemen het fans, want het zijn mensen die van jouw bedrijf of merk houden en dat niet onder stoelen of banken steken. Ze zullen er van alles aan doen om jou en je bedrijf of merk verder te helpen. Fans zijn belangrijk. Zonder fans zouden bijvoorbeeld Apple, Heineken en Nike nooit wereldbedrijven geworden zijn.

#Fancreator van Tony’s Chocolonely

Zelf ben ik een groot fan van Tony’s Chocolonely. Hun verhaal, de missie om chocolade 100% slaafvrij te maken, de marketing eromheen, de manier van communiceren (bijvoorbeeld de Tony-praatjes waar ik vorig jaar bij aanwezig was) en natuurlijk de héérlijke chocoladesmaken. Ik heb ze nog niet eens allemaal geproefd.

 

Tony’s valentijnsactie

Tony’s heeft nu ook een leuke valentijnsactie. Je kunt een gepersonaliseerde wikkel bestellen voor je valentijn, of een roze ValenTony’s reep kopen! Een witte chocolade reep met fruitige framboos en knettersuiker. De wikkel is tijdelijk exclusief verkrijgbaar in de Tony’s Store. Love it!

Fans creëren fans

Inmiddels heb ik al aardig wat mensen om mij heen verteld hoe lekker de chocolade van Tony’s Chocolonely is. En ook hoe mooi ik het verhaal achter dit product vind. Dat heeft effect. Mijn dochtertje van 10 kwam laatst thuis met het nieuws dat ze haar spreekbeurt over Tony’s Chocolonely wil doen. Ze wil graag het verhaal achter het merk, het streven naar 100% slaafvrije chocolade, aan haar klasgenootjes vertellen. Natuurlijk moet ze nu eerst alle smaken zelf proeven (goed excuus!) en spaart ze de wikkels, zodat ze die kan laten zien. Aan de binnenzijde ervan staat het verhaal van Tony’s Chocolonely. Haar spreekbeurt zorgt ongetwijfeld voor nieuwe fans. Net zoals mijn collega’s voor nieuwe fans gaan zorgen. Afgelopen week had ik een Tony’s-reep mee naar mijn werk genomen om uit te delen. En zij zijn nu, als ze dat niet al waren, ook fan!

TONY de film

Er is ook een film gemaakt van het verhaal van Tony’s Chocolonely! Vanaf april is TONY te zien in 42 bioscopen in Nederland, om het Tony-verhaal te vertellen en nóg meer fans te creëren. Wij gaan erheen, jij ook?

A-klanten, Plusklanten en Topklanten

Dus je ziet, mijn omgeving en ik vertellen iedereen hoe goed en lekker Tony’s Chocolonely is. En dat is het belang van fans: ze vertellen je verhaal en creëren zo nieuwe fans en daarmee die A-klanten, Plusklanten en Topklanten die je zo graag wilt hebben! En dat is wat wij, de fancreators van dmdesk, doen voor onze klanten, het creëren van (nieuwe) fans. Samen met de klant gaan wij op zoek naar hun unieke verhaal. Wij zijn in staat dit naar de juiste middelen te vertalen en bouwen mee aan een community van fans.

Wil je Tony’s Chocolonely proeven? Hier kun je ze bestellen. Melk-karamel-zeezout is mijn favoriet!

Vanaf nu schrijven onze #Fancreators regelmatig een blog. Nieuwsgierig? Houd onze blogpagina in de gaten!

Marjolein Derks

Ik ben marketingcommunicatie Adviseur & Senior Projectmanager bij dmdesk. Mijn specialisme is (online) strategie. Ik help onze klanten bij het bepalen van hun marketing-communicatiestrategie.