21 februari 2017

Het creatieve concept zorgt voor de juiste fans

Het creatieve concept zorgt voor de juiste fans

Ons eerste blog, geschreven door #Fancreator Marjolein, is in de smaak gevallen. Dit heeft ons ongelooflijk geïnspireerd om een tweede blog te schrijven. Het is aan mij om jullie deze week mee op reis te nemen. En dat doe ik naar een wereld waar creatieve concepten een enorm grote rol spelen. Kom mee!

Waarom is een creatief concept zo belangrijk?

In ons eerste blog, “Wat zijn fans nu eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk?” hebben we laten zien dat wij geloven in de kracht van fans. En dat zij belangrijk zijn voor een merk. Sterker nog, zonder fans bouw je geen merk. En zonder creatief concept kom je weer nooit aan fans. Dus kom mee en ik laat je zien hoe de fundamenten van een succesvolle onderneming ontstaan.

Waar begin je?

Binnen nu en drie maanden wil je een nieuwe dienst of product onder de aandacht brengen. Of de USP’s van jouw bedrijf promoten in een nieuwe markt. Dan begin je bij het creatief concept dat je helpt de boodschap over het voetlicht te brengen. Dit concept kun je zien als een vertaling van het verhaal van jouw organisatie, merk of bedrijf. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. De hamvraag is dan ook: hoe creëer je een geslaagd concept dat aansluit bij jouw product, dienst of bedrijf en dat tegelijkertijd jouw doelgroep aanspreekt.

Ideeën?

Van een tastbare mailing, ook wel de ouderwetse direct mail genoemd, tot een innovatief webconcept. Je kunt allerlei kanten op en dat maakt de term creatief concept soms minder concreet dan hij lijkt. Ga dit uit de weg en ga direct op je doel af. Want het doel is duidelijk: een creatief concept moet jouw doelgroep verrassen en uiteindelijk aan je weten te binden. Kijk eens naar Coolblue. Zonder creatief concept was dit bedrijf nooit tot een succes uitgegroeid.

Coolblue

Ik ben #Fan van Coolblue

Coolblue neemt de klant mee in de totaalbeleving binnen een goed doorontwikkeld creatief concept. Zij hebben sinds de start in 1999 maar één doel: jou blij maken! Zij zijn volledig in de huid van hun potentiële klanten gekropen. En tot de dag van vandaag is hun creatieve concept, dat gebaseerd is op de gemakzucht van de klant, één groot succes.

Wij helpen je op weg met jouw creatief concept

Om toe te werken naar een geslaagd creatief concept neem ik je mee naar de eerste stap op weg naar jouw succes. Die eerste stap is ook meteen de eerste valkuil. Want niets is zo waardeloos als een concept dat niet aansluit op de belevingswereld van je doelgroep. Komt de boodschap niet over, dan ben je terug bij af. Dus kruip in de huid van jouw potentiële klanten, die je uiteindelijk wilt verleiden om #Fan te worden.

  • Wat vinden ze leuk?
  • Wat zijn hun problemen?
  • Waarmee willen ze zich associëren?
  • Welke ‘taal’ spreken ze?

Wanneer je de doelgroep benadert met dat wat bij ze past, ben je weer een stap dichter bij wat je een geslaagd creatief concept kunt noemen.

De functie van creatief zijn, maar niet té

Veel ondernemers roepen dat ze uit zijn op iets creatiefs, iets anders dan anders. Maar daar gaat het niet alleen om. Het belangrijkste is dat je een creatief concept naadloos laat aansluiten bij de identiteit. Het moet herkenbaar zijn voor het publiek. Uiteindelijk heeft ‘creatief’ wel een functie binnen het concept. Het zorgt ervoor dat je de aandacht trekt en een creatief communicatiemoment wordt vaak beter onthouden. Maar de praktische vertaling van de marketingcommunicatiestrategie is altijd de basis. Deze hou je vast bij het bedenken van het creatief concept. Als er een match is, ben je op de goede weg. Ook hierin slaagde Coolblue met een waanzinnig moment tijdens Sinterklaas vorig jaar. Weet je het nog?

Keep It Stupid Simple

“Onze klanten zijn echt niet dom, hoor.” Het is een veelgehoorde boodschap. Natuurlijk willen wij niet letterlijk zeggen dat je doelgroep niet slim is, maar je wilt dat ieder persoon binnen jouw doelgroep de boodschap direct begrijpt, zodat iedereen kan uitgroeien tot een fan. Niets is zo’n domper als een communicatieboodschap die je achteraf moet uitleggen.
Wanneer iemand de boodschap niet snapt, is dat een gemiste kans. Als bedenker van een concept zit je er middenin en lijkt het allemaal piece of cake. De waardering bij klanten is echter groot wanneer je duidelijke taal spreekt. Dus: KISS (Keep It Stupid Simple) en vergroot de kans op een geslaagd creatief concept. Zo heeft Coolblue de producten neergezet binnen de simpelste versie van het web. Op zoek naar een stofzuiger? Dan surf je toch gewoon naar stofzuigerstore.nl? Zo hebben ze heel veel productcategorieën uitgerold en is Coolblue een verzameling geworden van allemaal kleine elektronicawinkels.

Kracht van herhaling

Een goed concept kan zich met de tijd ontwikkelen tot een steeds sterker wordend concept. Want de welbekende kracht van herhaling komt natuurlijk ook hier om de hoek kijken.

Wij creëren fans met een goed creatief concept

Samen met de klant zetten wij een creatief concept neer. Wij vertalen dit naar de juiste strategie waarmee je uiteindelijk jouw eigen fans creëert.
Ook wij blijven herhalen door zichtbaar te blijven met onze blog. De volgende keer neemt een van de andere #Fancreators je mee in zijn of haar wereld binnen de marketingcommunicatie. Nieuwsgierig? Volg ons op Facebook en we vertellen je wanneer het volgende blog live gaat.

Succes is een keuze

Als #Fan van dmdesk heb ik dan ook besloten om mijn eigen succes op te zoeken en uit te vliegen vanaf het kantoor aan de oevers van de Schie op zoek naar mijn eigen creatieve concept.

Sophie Museler

Ik ben projectmanager bij dmdesk. Mijn specialisme is de opzet en coördinatie van projecten. Ik help onze klanten bij het bepalen van hun marketingcommunicatiestrategie en rol dit uit naar de daarvoor bestemde middelen.